Biuro Prasowe

14 grudnia 2009
pkt.pl Polskie Ksiażki Telefoniczne
Podsumowanie roku 2009 na rynku yellow pages

Rok 2009 był dla polskiego sektora yellow pages początkiem nowego układu sił, który powstał po integracji firmy pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne Sp. z o.o. z DITEL SA. Wraz z połączeniem obu spółek, zmianie uległa struktura rynku - widać dominację dwóch graczy posiadających podobne udziały. Pozytywna konsekwencja tej sytuacji to przede wszystkim podniesienie poziomu usług oraz większa kreatywność firm w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Zmiany zachodzące w sektorze odbywają się więc z korzyścią dla klientów.


 

Kreowanie nowych rozwiązań dla klientów

 

W 2009 roku na rynek wprowadzono wiele innowacyjnych narzędzi służących do komunikacji firm z klientami. Obecnie, żółte strony to nie tylko wyszukiwanie adresów firm i instytucji. Narzędzia yellow pages idą o krok dalej i są też elementem budowania pozytywnego wizerunku. Nowo wprowadzane rozwiązania łączą multimedialne kanały komunikacji: funkcje video, elementy telekomunikacji oraz zaawansowane systemy lokalizacyjne, w tym m.in. zintegrowane z wyszukiwarką mapy lotnicze. Najnowszą tendencją na rynku jest udostępnienie pogłębionej informacji o odbiorcach usług i produktów zleceniodawcy. Internetowe wyszukiwarki pozwalają nie tylko określić dokładne położenie i dane teleadresowe firm, ale także umożliwiają zdobycie bardziej szczegółowych wiadomości o konsumentach (np. zwyczajach). Dzięki temu, zleceniodawcy efektywnie docierają do osób poszukujących ich produktów. Aktualnie, eksperci rynku opracowują systemy, które w przyszłości pozwolą określić zwrot z inwestycji w reklamę. Za kilka lat ten rodzaj narzędzia będzie podstawą wyboru wydawcy książki telefonicznej czy wizytówki internetowej.

 

Synergia marek

 

Kluczowe firmy z branży yellow pages stawiają na nowoczesność i nawiązują strategiczną współpracę z pkt.plliderami innych sektorów. Przykładem może być kooperacja Polskich Książek Telefonicznych ze spółką InPost - niezależnym operatorem pocztowym - obejmująca dystrybucję drukowanych książek telefonicznych lub partnerstwo pkt.pl ze Skype, które doskonale pokazuje koncentrację firm yellow pages na lead generation. Wyrazem synergii marek jest też aplikacja PKT na iPhone, którą użytkownik może bezpłatnie pobrać za pomocą programu iTunes. Synergia z udziałem spółek działających w innych sektorach pozwala ulepszyć dotychczasowe lub wprowadzić nowe rozwiązania. Firmy mają tym samym okazję do wymiany wzajemnych doświadczeń oraz zwiększenia zasięgu działania i dotarcia do odbiorców.

 

Zakładamy, że w 2010 roku kluczowi gracze polskiego rynku yellow pages będą dążyć do osiągnięcia specjalizacji w poszczególnych segmentach, wykorzystując nowe kanały dotarcia i zwiększenie kontentu w ofercie skierowanej do użytkowników serwisów online'owych i mobilnych. Z pewnością toczyć się będzie walka o rynkowe udziały i nowych użytkowników. Z każdym rokiem przybywa w Polsce internautów. Z badań przeprowadzonych przez GfK Net Index 1 wynika, że w marcu 2009 było ich ponad 17 mln. Firmy yellow pages będą więc przywiązywać szczególną wagę do rozwoju narzędzi internetowych. Mam nadzieję, że podstawą sukcesu będzie przede wszystkim podnoszenie jakości i większa innowacyjność. Stawka w grze jest wysoka, gdyż wartość polskiego rynku yellow pages szacuje się na ponad 300 mln zł.

 

Skutecznie wspierać małe i średnie firmy w docieraniu do klientów - narzędzia dla MSP

 

Małe i średnie spółki przeważnie dysponują ograniczonym budżetem, dlatego są szczególnie ostrożne w wyborze środków promocji. Dzięki udoskonalonym produktom yellow pages, firmy z sektora MSP mają dostęp do szeregu rozwiązań, które przy niskich nakładach pozwalają efektywnie komunikować się z odbiorcami. Wysoki poziom konsumpcji i efektywna działalność polskich przedsiębiorstw, w szczególności tych małych i średnich, dobrze rokują. Korzystna - pomimo spowolnienia - koniunktura gospodarcza oraz bogactwo niedrogich środków reklamowych sprawia, że właściciele firm mogą bez wahania inwestować w rzetelną informację handlową.

 

Piotr Strzałkowski, Prezes Zarządu, pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne Sp. z o.o.

 


© by Multifocus 2014
HOME     O GENESIS PR     SIEĆ MIĘDZYNARODOWA     BIURO PRASOWE     IPO     EVENTY     NAPISALI O NAS     NASI KLIENCI     KARIERA W GENESIS PR     KONTAKT
coded by NewFuture