Biuro Prasowe

6 grudnia 2016
Metrostav
Metrostav laureatem nagrody Związku Mostowców RP

Metrostav – czeska spółka budowlana specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych – otrzymała nagrodę „Dzieło Mostowe Roku” za remont Mostu im. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie. Modernizacja jednej z najczęściej uczęszczanych stołecznych przepraw przez Wisłę została wyróżniona przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej za rehabilitację konstrukcji oraz wdrożenie nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych. Metrostav w ramach przebudowy Trasy S8 w Warszawie – która uwzględniała realizację 63 obiektów inżynierskich na ponad 4,5 kilometrowym odcinku – poszerzył most Grota-Roweckiego o 10 metrów. 


Obecnie ma on 10 pasów ruchu, po 5 w każdym kierunku. Skomplikowana inwestycja została ukończona ponad miesiąc przed terminem umownym.


Prace modernizacyjne prowadzone przez Metrostav na moście Grota trwały od października 2013 r. do września 2015 r. Obiekt – wzniesiony na przełomie lat 70. i 80. XX w. – poszerzono do 46 m. W celu przebudowy mostu wykorzystane zostały po 52 elementy – wsporniki ortotropowej płyty jezdnej ustroju niosącego oparte na ukośnych zastrzałach rurowych – z każdej strony obu nitek, a więc po 104 elementy na każdą z nich i 208 elementów na cały most. Poszczególne części ważyły od 9 do 15 ton, a łącznie zużyto ok. 3 450 ton stali. Wzmocnienie konstrukcji zrealizowano poprzez zastosowanie zewnętrznych kabli sprężających. Kierowcy mają teraz do dyspozycji po 5 pasów w każdą stronę – 2 pasy przeznaczone dla ruchu tranzytowego oraz 3 pasy dla ruch lokalnego. Dodatkowo, po północnej stronie mostu została wybudowana ścieżka rowerowa, natomiast po południowej chodnik dla pieszych.


„Nagroda Związku Mostowców RP – prestiżowe wyróżnienie ze strony polskiej branży budowlanej – jest dla spółki Metrostav powodem do dumy. Prace – prowadzone przez blisko 2 lata z wyjątkowym zaangażowaniem – przyniosły wymierne korzyści warszawiakom i użytkownikom ekspresowej trasy S8 – poszerzenie mostu znacznie zwiększyło jego przepustowość. Co ważne, modernizacja tej niezwykle istotnej przeprawy przez Wisłę przebiegała z utrzymaniem ruchu – tak, aby nie ograniczać mieszkańcom Warszawy swobody komunikacji przez okres remontu. W Polsce Metrostav jest obecnie odpowiedzialny za następne kluczowe projekty infrastrukturalne – w tym m.in. przebudowę Węzła Marsa/Żołnierska w Warszawie oraz Trasy S7 na Pomorzu. Ze względu na duży zakres inwestycji planowanych w najbliższym czasie przez polskich inwestorów publicznych, firma aktywnie uczestniczy w przetargach na kolejne realizacje drogowe” mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.


Konkurs Związku Mostowców RP „Dzieło Mostowe Roku” – organizowany od 1998 r. – ma na celu promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa. Kapituła przyznała spółce Metrostav nagrodę w kategorii „rehabilitacja konstrukcji mostowej, obiekt na którym wdrożono nowe technologie i innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne oraz organizacyjne”.


Kluczowe informacje o modernizacji Mostu Grota-Roweckiego i trasy S8 na odcinku węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska: 

  • 10 metrów – o tyle został poszerzony Most Grota-Roweckiego
  • 10 pasów ruchu – obecnie na moście jest po 5 pasów w każdym kierunku, 2 dla ruchu tranzytowego, a 3 pozostałe dla ruchu lokalnego
  • Ok. 8 255 ton stali zbrojeniowej wykorzystano do całej przebudowy Trasy AK i mostu Grota, w tym na sam most ok. 3 450 ton
  • Ok. 1 200 ton stali zostało zużytych do wykonania półtunelowych ekranów akustycznych
  • 63 obiekty inżynierskie wchodziły w skład prac realizowanych w ramach kontraktu:
  • 6 dni w tygodniu – również w godzinach nocnych trwały prace budowlane 
  • Po 2 pasy ruchu w każdym kierunku – były utrzymywane przez firmę Metrostav przez cały czas trwania przebudowy
  • Najważniejsze prace to poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska – Broniewskiego – Marymoncka oraz Wisłostrada – Modlińska
  • 796,30 mln zł – wartość kontraktu realizowanego w trybie „zoptymalizuj-buduj” – wykonawca, oprócz wykonania robót budowlanych, musiał również przygotować odpowiednią dokumentację projektową
  • Celem modernizacji było dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów trasy ekspresowej
  • Zamówienie zostało współfinansowane przy udziale środków pochodzących z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków krajowych, które są w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • 16 obiektówwyburzonych, a następnie wybudowanych od nowa – w tym m.in.: 8 wiaduktów, 6 estakad, tunel pod Trasą AK oraz kładka dla pieszych
  • 29 obiektów wyremontowano, m.in.: 11 wiaduktów, 9 estakad oraz 7 kładek i przejść dla pieszych
  • 16 nowych obiektów powstało, m.in.: nowoczesne półtunelowe ekrany akustyczne przy osiedlu Potok, które stały się wizytówką inwestycji, a także wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej w kierunku Poznania

Realizację przebudowy tego odcinka Trasy S8 oraz samego Mostu Grota-Roweckiego obrazuje film: http://youtu.be/UVHbiFMYyhw

 

Z okazji przebudowy Trasy AK i Mostu Grota organizowane były konkursy z myślą o mieszkańcach Warszawy przywiązanych do tej warszawskiej arterii. Niepowtarzalną okazją do zdobycia stalowego fragmentu mostu gen. S. Grota-Roweckiego był też quiz wiedzy na temat historii tej przeprawy oraz internetowy plebiscyt na archiwalne zdjęcie mostu. Zwycięzcom wręczano wyjątkowe pamiątki z jednej z największych przepraw w Warszawie, Mostu Grota-Roweckiego, wybudowanego na przełomie lat 70. i 80 XX wieku.

 

W Polsce Metrostav obecnie prowadzi prace budowlane:

  • na ponad 20-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
  • związane z modernizacją – na prawie 5-kilometrowym odcinku – ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie. Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł. Harmonogram zakłada realizację inwestycji w ciągu 26 miesięcy – ma być ona gotowa pod koniec września 2018 roku
  • w zakresie budowy mostu zwodzonego, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020. Obiekt będzie miał 173 m długości a przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty. Kontrakt o wartości 57,1 mln zł jest realizowany przez polsko-czeskie konsorcjum z udziałem Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure Sp. z o.o.

Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie Europy – spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav – w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy – wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach – każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.


Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech – Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.

 

Więcej informacji na: http://www.metrostav.cz/pl oraz https://www.youtube.com/METROSTAV.

 


© by Multifocus 2014
HOME     O GENESIS PR     SIEĆ MIĘDZYNARODOWA     BIURO PRASOWE     IPO     EVENTY     NAPISALI O NAS     NASI KLIENCI     KARIERA W GENESIS PR     KONTAKT
coded by NewFuture